ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΗΝΑΚΗΣ Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην Υφυπουργός Εξωτερικών & Βουλευτής Δωδεκανήσου

Συνεντεύξεις/Άρθρα

Ο Ιούλιος θα ‘ναι ένας θερμός μήνας και για την ελληνική διπλωματία… Η Στοκχόλμη φαίνεται να ‘χει βάλει στοίχημα με τον εαυτό της, στοίχημα που δεν κρύβει άλλωστε, ν’ αποδειχθεί «δραστήρια» ως προεδρεύουσα το τρέχον εξάμηνο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Υπάρχουν περιθώρια να πιστέψει κανείς ότι μπορεί να υπάρξουν εξελίξεις σε σχέση με την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στα τέλη του έτους κ.Υφυπουργέ; Για να διευκολύνω την συζήτηση θυμίζω τις ενστάσεις της κας Μέρκελ, εκείνες του Γάλλου Προέδρου Σαρκοζί, που επιμένουν ότι, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύει ή προσδοκά η Ουάσιγκτον, η Αγκυρα δεν μπορεί να χωρέσει στο ευρωπαϊκό κοστούμι…

Το ευρωπαϊκό εγχείρημα αφορά ολόκληρη την Ευρώπη χωρίς διαχωριστικές γραμμές και στενά παραδοσιακά γεωγραφικά πλαίσια. Πάγια πολιτική της ΕΕ είναι αυτή των ανοικτών πυλών για τις υποψήφιες χώρες, στη βάση όμως πάντοτε της πλήρους συμμόρφωσης με το σύνολο των κριτηρίων και προαπαιτουμένων που έχει θέσει η Ένωση, καθώς και η προσήλωση της υποψήφιας χώρας στις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες.  Καμία έκπτωση στην ενσωμάτωση του κεκτημένου δεν γίνεται αποδεκτή. Οι αρχές αυτές θα συνεχίσουν να καθοδηγούν και τη Σουηδική Προεδρία. Επί της αρχής η Ελλάδα έχει ήδη ανάψει το αρχικό «πράσινο φως», για την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας. Εφόσον υιοθετήσει πλήρως το αξιακό πλαίσιο του ευρωπαϊκού πολιτικού πολιτισμού και από τη στιγμή που θα εκπληρώσει το σύνολο των αδιαπραγμάτευτων κριτηρίων και προαπαιτουμένων, χωρίς οποιαδήποτε έκπτωση, δικαιούται να γίνει δεκτή ως πλήρες μέλος στην ΕΕ. Είναι γνωστές οι απόψεις ορισμένων κρατών μελών περί ειδικής σχέσης. Δεν είναι, τουλάχιστον σήμερα, πλειοψηφικές αυτές οι απόψεις. Και έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης και η Τουρκία στο να μην καταστούν πλειοψηφικές. Σε κάθε περίπτωση είμαστε έτοιμοι για όλα τα ενδεχόμενα, ελέγχοντας εξονυχιστικά και σε κάθε βήμα, την αξιολόγηση της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή της πορεία και ξέρετε ότι σήμερα έχουν ανάψει πολλά κόκκινα φώτα για την πορεία της Τουρκίας στα κεφάλαια των διαπραγματεύσεων. Στην ευρωπαϊκή κοινότητα αξιών δεν υπάρχει χώρος για άστοχες συμπεριφορές διεκδίκησης και αμφισβήτησης. Λαμβάνοντας υπόψη την αδράνεια που έχει επιδείξει η τουρκική πολιτική ηγεσία στο πλαίσιο της διαπραγματευτικής διαδικασίας και εναρμόνισης της χώρας με το κοινοτικό κεκτημένο, ο ευρωπαϊκός της δρόμος εξακολουθεί να παραμένει μακρύς και δύσκολος με τις επιλογές να ανήκουν πλέον αποκλειστικά σε αυτήν.  

Εδώ και λίγες ημέρες ξαναμπήκε στην ζωή μας το Σκοπιανό… Δεν ξέρω κατά πόσο βοήθησε η τελικώς ακυρωθείσα αλλά προγραμματισμένη εδώ επίσκεψη της κας Κλίντον, πάντως το όλο θέμα επανήλθε στο προσκήνιο. Πιστεύετε ότι υπάρχουν περιθώρια ουσιαστικής – ειλικρινούς βελτίωσης των διμερών σχέσεων, με δεδομένη της στάση της πολιτικής ηγεσίας της γείτονος;

Κοιτάξτε, η πολιτική ανευθυνότητα της ηγεσίας των Σκοπίων είναι αντιπαραγωγική. Έχει συνειδητά καλλιεργήσει τη διαμόρφωση ενός ιδεολογικού και πολιτικού περιβάλλοντος εχθρικού προς τη χώρα μας. Συνεχίζει να επενδύει στο λαϊκισμό, στο φανατισμό και τη μισαλλοδοξία, τροφοδοτώντας εντάσεις που είναι αμοιβαία αποκλειόμενες με τη νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Άλλωστε συγκεκριμένα γεγονότα «έριξαν φως» στις μεθοδευμένες προσπάθειες της κυβέρνησης Γκρουέφσκι, να επενδύσει πολιτικά στην έξαρση του εθνικισμού για εσωτερική κατανάλωση. Οι συνέπειες είναι ορατές στην εξωτερική συμπεριφορά της χώρας. Στο θέμα της ονομασίας, η Ελλάδα επιμένει στις διαπραγματεύσεις προκειμένου να βρεθεί λύση. Έχουμε στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα συνεννόησης και συνεργασίας. Αναζητούμε λύση στη βάση μια σύνθετης ονομασίας με γεωγραφικό προσδιορισμό και ισχύ έναντι όλων. Υπάρχει προφανώς στασιμότητα, με αποκλειστική ευθύνη των Σκοπίων και δεν είμαστε αισιόδοξοι. Ο ολισθηρός δρόμος που επιλέγουν μέσω της επιδεικνυόμενης επίμονης ακαμψίας και αδιαλλαξίας, μόνο σε απομόνωση της ΠΓΔΜ μπορεί να οδηγήσει έναντι της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Το κριτήριο των σχέσεων καλής γειτονίας είναι αδιαπραγμάτευτο και αποτελεί ζήτημα πρωταρχικής σημασίας. Σε μια ευρωπαϊκή γειτονιά, δεν υπάρχει θέση για συμπεριφορές που παραχαράσσουν την ιστορία, για επιθετικές λογικές και εθνικισμούς. Αργά ή γρήγορα η ΠΓΔΜ θα αντιληφθεί πως η εμμονή της σε αναχρονιστικές πολιτικές και γενικότερα η προκλητική στάση έναντι της Ελλάδας, δεν συνιστούν σχέσεις καλής γειτονίας. Σε αντίθεση με αυτή τη «βουτιά» των Σκοπίων σ’ ένα εξαιρετικά βεβαρημένο από εθνικιστικές πολιτικές βαλκανικό παρελθόν, εμείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε υπεύθυνα αλλά και αποφασιστικά για ένα κοινό ευρωπαϊκό μέλλον. Φιλοδοξία και στόχος μας είναι να αποδράσουμε από ένα παρελθόν σύγκρουσης και να μετατρέψουμε τα Βαλκάνια σε μια ευρωπαϊκή γειτονιά με την Ελλάδα –για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της- οδηγό των ιστορικών αυτών εξελίξεων. 

Πολλοί πιστεύουν ότι το διπλωματικό παιγνίδι στην περιοχή σχετίζεται ευθέως με τις ισορροπίες και τους συσχετισμούς που διαμορφώνονται σε σχέση με την ενέργεια και τον… «πόλεμο» των αγωγών. Μεγάλη συζήτηση, θα πείτε, αλλά πόσο εύκολο είναι να καταφέρει να ισορροπήσει η χώρα μας ανάμεσα στα συμφέροντα της Ευρώπης, της Ρωσίας, των Ηνωμένων Πολιτειών, διαφυλάσσοντας παράλληλα και τα δικά της;

Η χώρα μας καταρχάς δεν διαφοροποιείται από τη γενικότερη λογική της ευρωπαϊκής πολιτικής που τάσσεται υπέρ της ύπαρξης πολλαπλών εναλλακτικών πηγών και οδών ενέργειας. Οι μονοπωλιακές καταστάσεις δημιουργούν γεωπολιτικές εξαρτήσεις και αποβαίνουν σε βάρος του καταναλωτή. Σε αυτό το ζήτημα αρχής, όσον αφορά στην εθνική μας στρατηγική δεν θα μπορούσαν να διαφωνήσουν ούτε οι ΗΠΑ, δεδομένου ότι  η χώρα μας καλύπτει τώρα το 77% των αναγκών της με ρωσικό φυσικό αέριο, ενώ το 2012 με 2013 το ποσοστό εξάρτησης από τη Ρωσία θα πέσει κάτω από το 50%. Η  Ελλάδα επιδιώκει να αναδειχθεί ως βασικός κόμβος ενεργειακών διαδρομών και αξιοποιεί  με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την γεωπολιτική και οικονομική ευκαιρία που παρέχει η αναδιάταξη του περιφερειακού ενεργειακού τοπίου. Στην κατεύθυνση αυτή,  η στρατηγική μας εξισορροπεί αντιτιθέμενα γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα μεταξύ ισχυρών δυνάμεων, τείνει να δημιουργήσει περιφερειακές συνέργειες σε βαλκανικό επίπεδο, προς αμοιβαίο όφελος της Ελλάδας και των γειτονικών χωρών. Εξάλλου, όπως έχει τονίσει και ο Πρωθυπουργός, η Ελλάδα πετυχαίνει την ουσιαστική γεωπολιτική της αναβάθμιση ως σταυροδρόμι ανάμεσα στις χώρες παραγωγούς στην ανατολή και το νότο, και τις χώρες καταναλωτές της Ευρώπης. Πετυχαίνει επίσης τη διασφάλιση επαρκούς ενέργειας για τα χρόνια που έρχονται και την ασφάλεια του ενεργειακού της εφοδιασμού, καθώς και την εμπέδωση του ρόλου της ως αξιόπιστου διαμετακομιστικού κέντρου.

Το  πέρας των εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σήμανε και το πρώτο βήμα για μια ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική. Ποιες οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν προκειμένου η χώρα μας να καταφέρει να αντιμετωπίσει το μείζον αυτό πρόβλημα;
 
Το θέμα των παράνομων μεταναστών, συνιστά μια από τις παγκόσμιες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Στην «καρδιά» αυτού του παγκόσμιου προβλήματος βρίσκεται η Ευρώπη και η χώρα μας λόγω της γεωγραφικής της θέσης, ως πύλης εισόδου προς την Ευρώπη από Ασία, Μέση Ανατολή και Αφρική είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη στις μεταναστευτικές αυτές πιέσεις. Η Ελλάδα ήδη από το 2004 πρωταγωνιστεί στη δημιουργία μιας κοινής ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτικής στα ζητήματα αυτά. Πετύχαμε την εντατικοποίηση των κοινών επιχειρήσεων της FRONTEX, της ειδικής υπηρεσίας της ΕΕ για τα εξωτερικά σύνορα, σε μόνιμη βάση στην περιοχή μας, και στοχεύουμε με μεθοδικά βήματα στη σταδιακή δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής. Επιδιώκουμε με επιμονή και μεθοδικότητα οι θέσεις μας να γίνουν θέσεις ολόκληρης της Ευρώπης των 27, καθώς το πρόβλημα δε γίνεται εύκολα κατανοητό από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ένα από τα βήματα για την αντιμετώπιση του προβλήματος στα ανατολικά μας σύνορα θα είναι η χρησιμοποίηση πλοίου ικανής χωρητικότητας, το οποίο θα λειτουργεί ως πλωτό κέντρο πρώτης υποδοχής και μεταφοράς μεταναστών και το οποίο θα τους μεταφέρει στα Κέντρα Υποδοχής. Πιέζουμε επίσης για άμεση επανέναρξη των διαπραγματεύσεων Ε.Ε.-Τουρκίας για τη σύναψη Συμφωνίας Επανεισδοχής και άμεση εφαρμογή του υφιστάμενου ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής, όπως και για ενεργοποίηση συγκεκριμένου λιμένα στα τουρκικά παράλια ως σημείου παράδοσης των παράνομων μεταναστών που φτάνουν στη χώρα μας από τη γείτονα.


Αλλαγή σελίδας. Ευρωεκλογές: Παγκόσμια οικονομική κρίση, εξόφθαλμα προφανείς οι συνέπειές της στην καθημερινότητα των ευρωπαίων πολιτών και παρ’ όλα αυτά τα κόμματα της κεντροαριστεράς καταποντίζονται. Πρόσφατα η El Mundo, αν δεν απατώμαι, έγραψε πως «καλά θα κάνουν να αναρωτηθούν γιατί, σε περίοδο κρίσης και ενώ οι θεωρίες της ελεύθερης αγοράς μοιάζουν χρεοκοπημένες, ο κόσμος προτιμά φιλελεύθερες συνταγές»…

Η πτώση των κεντροαριστερών κομμάτων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ήταν πραγματικά εντυπωσιακή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κεντροαριστερά δεν έχει καταφέρει ακόμη να προσαρμόσει τις πολιτικές της στη νέα πραγματικότητα της παγκοσμιοποίησης και των ελεύθερων αγορών. Δεν είναι τυχαίο ότι η πλέον επιτυχημένη κεντροαριστερά του Τόνι Μπλερ, όφειλε τη μακροβιότητά της στην έξυπνη εφαρμογή φιλελεύθερων ιδεών. Η κεντροαριστερά είτε το ομολογεί είτε όχι, είναι συνώνυμη του προστατευτισμού. Όμως στις σημερινές συνθήκες ο προστατευτισμός θα είχε καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία. Οι συχνές αναφορές της ελληνικής κεντροαριστεράς στην πιθανή εθνικοποίηση ελληνικών τραπεζών και την ανάγκη κρατικών παρεμβάσεων όταν ο δημόσιος τομέας έχει επανειλημμένα  χαρακτηρισθεί -από πολιτικούς όλου του πολιτικού φάσματος- ως ο μεγάλος ασθενής αποτελούν κλασικό παράδειγμα έλλειψης πολιτικής. Ο μέσος πολίτης όσο απογοητευμένος και αν αισθάνεται από τη σημερινή οικονομική δυσπραγία και τις ανεπάρκειες της ελεύθερης οικονομίας, δεν είναι διατεθειμένος να ακολουθήσει πολιτικές που δεν προτείνουν ουσιαστικές εναλλακτικές λύσεις αλλά αντίθετα στρέφονται στο παρελθόν. Η επίλυση της σημερινής οικονομικής κρίσης θα προέλθει από αυτές τις ίδιες συνιστώσες της παγκόσμιας συνεργασίας και άμιλλας, που καθιέρωσαν το υπόδειγμα της ελεύθερης παγκόσμιας οικονομίας.

Οπότε δεν τίθεται θέμα για το αν θα επανεκλεγεί ο κ.Μπαρόζο… 

Η νίκη της κεντροδεξιάς στις ευρωεκλογές συνεπάγεται ισχυρό ρεύμα για επανεκλογή του κ. Μπαρόζο στην θέση του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο κ. Μπαρόζο είναι πρώτα πρώτα άριστος γνώστης των ειδικών προβλημάτων του ευρωπαϊκού Νότου. Έχει επανειλημμένα ταχθεί υπέρ της ανάγκης για ευρύτερη ευρωπαϊκή συνεργασία, για οικονομική ανάκαμψη αλλά και την παραπέρα ενδυνάμωση της παγκόσμιας συνεργασίας στα πλαίσια του G20. Έχει επίσης υποστηρίξει την ανάγκη για μια περισσότερο θαρραλέα αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη, ζητώντας από τους ηγέτες των κρατών μελών να εντείνουν τις προσπάθειες τους για μια γενναία και καινοτόμα οικονομική συνεργασία που θα ξεπερνάει τα στενά εθνικά πλαίσια. Δράσεις που θα αποδεικνύουν στον υπόλοιπο κόσμο, ότι η Ευρώπη μπορεί να ξεπεράσει την κρίση παραμένοντας ενωμένη και προσηλωμένη στις αρχές της αλληλεγγύης και της συνοχής. Προχωρώντας σε μεταρρυθμιστικές τομές και αλλαγές που θα εγγυώνται βιώσιμη ανάπτυξη, κοινωνική συνοχή, ικανό μέρισμα ευημερίας και υψηλή ποιότητα ζωής. Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν ισχυρή κοινωνική συναίνεση και ευρύτερη στήριξη από τους πολίτες της Ευρώπης. Αυτή η κοινωνική νομιμοποίηση συνεπάγεται προσήλωση στις δημοκρατικές αρχές της διαφάνειας, της δίκαιης κατανομής του κόστους της οικονομικής κρίσης και της στήριξης των ευάλωτων κοινωνικά στρωμάτων. Απαιτούνται λοιπόν προωθημένες προτάσεις και στοχευμένες πολιτικές, που θα προσδώσουν νέα αυτοπεποίθηση στις πολιτικές δυνάμεις που υπάρχουν και θέλουν να βλέπουν μπροστά. 

Το 4,4 ασφαλώς είναι καλύτερο από το 7 ή το 8, αλλά σε κάθε περίπτωση συνιστά ήττα. Οι ευρωεκλογές και στην χώρα μας διεξήχθησαν με εσωτερικούς πολιτικούς όρους. Η κυβέρνησή σας εξήντλησε τα περιθώρια πιστεύετε, ή υπάρχουν ακόμη κινήσεις ή επιλογές που θα της επιτρέψουν ν’ αναστρέψει το κλίμα; Αρκεί η απομάκρυνση των «Βατοπεδινών» ή όποιων άλλων; Μήπως είναι καιρός η πολιτική της κυβέρνησης και ο λόγος που δημόσια διατυπώνει ν’ αποκτήσει «γωνίες»; Να γίνει σαφής, κρυστάλλινη σε σχέση με τις στοχεύσεις της, κυρίως όμως αποτελεσματική;

Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών αποτελεί ένα μήνυμα αυστηρής προειδοποίησης. Ασφαλώς τίποτα δεν κρίθηκε. Ουδείς μπορεί να προεξοφλεί τη συνέχεια και κανείς δεν μπορεί να θεωρεί τους πολίτες δεδομένους. Η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι, λοιπόν, αυτονόητη. Να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις αμεσότητας και εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Κι αυτό θα το επιτύχουμε με τις κατάλληλες αλλαγές και προσαρμογές που θα συμβάλλουν στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη προώθηση του μεταρρυθμιστικού μας έργου. Η κοινωνία διψάει για πολλά περισσότερα.  Πρέπει λοιπόν καθημερινά να αποδεικνύουμε πως θέλουμε και κυρίως πως μπορούμε να τα διασφαλίσουμε.  

Τι λέτε θα ξανανοίξει η Βουλή; Η ολομέλεια εννοώ, ή θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τις κάλπες πριν αυτό συμβεί; 

Από το να παριστάνουμε τους μάντεις, κ. Καρακώστα, είναι πιο χρήσιμο να κάνουμε όσο πιο σωστά μπορούμε τη δουλειά μας. Είμαστε στο μέσο μιας πρωτοφανούς παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και οι περιστάσεις απαιτούν  λιγότερα λόγια και περισσότερη δουλειά, για να βγει η χώρα αλώβητη και να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των πολιτών. 

Η ελληνική εξωτερική πολιτική είναι σταθερά προσανατολισμένη στην εμπέδωση της ασφάλειας, της σταθερότητας και της περιφερειακής συνεργασίας. Η στρατηγική μας είναι μακρόπνοη, συνεκτική και ξεκάθαρη. Βασική της συνιστώσα αποτελεί η αταλάντευτη απαίτησή μας για σταθερή προσήλωση όλων των χωρών της περιοχής μας στη θεμελιώδη αρχή των σχέσεων καλής γειτονίας. Μια απαίτηση που ομόφωνα έχει καταγραφεί σε όλα τα κοινοτικά κείμενα που καθορίζουν τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις αλλά και αξιολογούν την πορεία της Τουρκίας. Και δεν είναι μια «απαίτηση στα χαρτιά». Είναι βασικό και αδιαπραγμάτευτο προαπαιτούμενο της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας, όπως και κάθε χώρας που φιλοδοξεί να ενταχθεί στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Πολιτικές έντασης και κατάφωρης παραβίασης τους Διεθνούς Δικαίου, που αμφισβητούν την ελληνική κυριαρχία, δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές. 
Μέσα στην ευρωπαϊκή κοινότητα αξιών δεν υπάρχει χώρος για συμπεριφορές που δεν συνάδουν με τις αξίες αυτές. Όποιος δεν συμμορφώνεται στο αξιακό πλαίσιο του ευρωπαϊκού πολιτικού πολιτισμού δεν έχει και θέση μέσα σε αυτόν. Το πλαίσιο είναι σαφές και δεν συγχωρείται η παραμικρή παρανόηση. Πρέπει να γίνει αντιληπτό, ότι προκλητικές συμπεριφορές με αντιπαραγωγικό και αδιέξοδο χαρακτήρα, δεν μπορούν να θίξουν ή να ανατρέψουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας που εδράζονται ασφαλώς στο Διεθνές Δίκαιο και τις Διεθνείς Συνθήκες. Αντίθετα, βλάπτουν σοβαρά τον διακηρυγμένο στόχο της για ένταξη στην Ε.Ε. Μόνο η πλήρης συμμόρφωση οδηγεί σε πλήρη ένταξη και συνεπώς κάθε απόκλιση μεγαλώνει ακόμη περισσότερο την απόσταση που πρέπει να διανύσει η Τουρκία.
Η πορεία της προς την Ευρώπη παρέχει στην Τουρκία μια μεγάλη  ευκαιρία για αλλαγή. Αρκεί να την αντιληφθεί και να την αξιοποιήσει με θετικό πνεύμα. Να προσεγγίσει την ΕΕ ως ένα «παράθυρο ευκαιρίας» για τη διαμόρφωση μιας ανοικτής και πλουραλιστικής πολιτείας. Μιας σύγχρονης δημοκρατικής πολιτείας  απαλλαγμένης από τα πρότυπα και τα βαρίδια του ιστορικού της παρελθόντος που οδήγησαν κατ’ επανάληψη σε κοντόφθαλμες δράσεις και πολιτικούς ακροβατισμούς. Αναμένουμε, λοιπόν, άμεσα, σε επίπεδο άσκησης πολιτικής και όχι ανέξοδων επικοινωνιακών διακηρύξεων, να ανταποκριθεί και να συμμορφωθεί με τις διεθνείς επιταγές και τις ανειλημμένες ευρωπαϊκές δεσμεύσεις της, συνεισφέροντας ουσιαστικά πλέον στην οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο χωρών.  
Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει να εργάζεται με συγκροτημένη στρατηγική και με αποκλειστικό γνώμονα τη διασφάλιση των εθνικών μας συμφερόντων. Σε κάθε περίπτωση, η έμπρακτη προσήλωση στις αρχές της καλής γειτονίας και της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών στη βάση των αρχών του Διεθνούς Δικαίου, θα συνεχίσει να αποτελεί προϋπόθεση sine qua non για την απόκτηση ευρωπαϊκού διαβατηρίου από την γείτονα. Η  Τουρκία δεν μπορεί να ξεφύγει από την ευθύνη της επιλογής του μέλλοντός της.  

Tο πρόβλημα των παράνομων μεταναστών, αυτών που καθημερινά αποκαλούμε «λαθρομετανάστες», συνιστά μια από τις παγκόσμιες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Στην «καρδιά» αυτού του παγκόσμιου προβλήματος βρίσκεται η Ευρώπη και η χώρα μας λόγω της γεωγραφικής της θέσης, ως πύλης εισόδου προς την Ευρώπη από την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, είναι εκτεθειμένη στις μεταναστευτικές αυτές πιέσεις. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ για τις ακριτικές περιοχές της πατρίδας μας και μάλιστα στα ανατολικά μας σύνορα, στο Αιγαίο.
Τα τελευταία χρόνια επιδιώξαμε με επιμονή και μεθοδικότητα οι θέσεις μας να γίνουν θέσεις ολόκληρης της Ευρώπης των 27, καθώς το πρόβλημα δεν γίνεται εύκολα κατανοητό από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. από αυτές που δεν έχουν θαλάσσια σύνορα. Η Ελλάδα ήδη από το 2004 πρωταγωνιστεί δυναμικά στη δημιουργία μιας κοινής ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτικής στα ζητήματα αυτά. Οι δαιδαλώδεις διαστάσεις του προβλήματος δεν επιδέχονται υπεραπλουστεύσεων για εσωτερική κατανάλωση. Αντίθετα, απαιτούν ολοκληρωμένο σχέδιο, δηλαδή κινητοποίηση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού, χρήση εθνικών και ευρωπαϊκών μέσων, συνεργασίες, συμμαχίες, επίπονες διαπραγματεύσεις.
Στην κατεύθυνση αυτή, ένα πλέγμα αλληλοσυμπληρούμενων  δράσεων μπορεί να ανακουφίσει άμεσα τα νησιά του Αιγαίου και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την επιτυχή αντιμετώπιση του προβλήματος. Το πλέγμα αυτό έχει έξι (6) άξονες: 

1. Χρησιμοποίηση πλοίου ικανής χωρητικότητας, το οποίο θα λειτουργεί ως πλωτό κέντρο πρώτης υποδοχής και μεταφοράς. Θα προσεγγίζει τα νησιά του Αιγαίου όπου έχουν συλληφθεί  παράνομοι  μετανάστες, θα τους επιβιβάζει και θα τους μεταφέρει στα Κέντρα Υποδοχής τα οποία ήδη λειτουργούν και πρόκειται να λειτουργήσουν. Το πλοίο πρέπει να είναι εξοπλισμένο με τις απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές, έτσι ώστε αφενός να γίνεται ένας ολοκληρωμένος υγειονομικός έλεγχος των λαθρομεταναστών και  αφετέρου η ταυτοποίηση των στοιχείων τους, προκειμένου να διαπιστώνεται έγκαιρα και έγκυρα η χώρα καταγωγής τους.
2. Άμεση επανέναρξη των διαπραγματεύσεων Ε.Ε.-Τουρκίας για τη σύναψη Συμφωνίας Επανεισδοχής και άμεση εφαρμογή του υφιστάμενου ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής. Καθώς τα ζητήματα αυτά έχουν πλέον ενταχθεί στο πλαίσιο των σχέσεων Ε.Ε. – Τουρκίας, η γειτονική χώρα κωλυσιεργώντας διακινδυνεύει το ευρωπαϊκό της μέλλον.
3. Ενεργοποίηση συγκεκριμένου λιμένα στα τουρκικά παράλια ως σημείου παράδοσης των παράνομων μεταναστών που έχουν φτάσει στη χώρα μας από την Τουρκία. Θα είναι μείζονος σημασίας βήμα, το οποίο δίχως άλλο θα συμβάλλει στην ανακούφιση των νησιωτικών περιοχών μας. Η ενεργοποίηση του τουρκικού λιμένα σε συνδυασμό με τη λειτουργία του πλοίου-κέντρου υποδοχής δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ταχύτερη παράδοση των παράνομων μεταναστών.
4. Σύναψη συμφωνιών επανεισδοχής, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε  διμερές επίπεδο, με τις σημαντικότερες από τις τρίτες χώρες καταγωγής του κυρίου όγκου των λαθρομεταναστών (Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ιράκ, Σομαλία). Η αναπτυξιακή βοήθεια και η συνεργασία σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο μπορούν να συμβάλουν ως μοχλοί πίεσης στην προσπάθειά μας για τη σύναψη αυτών των συμφωνιών.
5. Εντατικοποίηση των κοινών επιχειρήσεων της FRONTEX, της υπηρεσίας της ΕΕ για τα εξωτερικά σύνορα, σε μόνιμη βάση στην περιοχή μας, έτσι ώστε να οδηγηθούμε στη σταδιακή δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρότασή μας για τη δημιουργία εξειδικευμένου παραρτήματος της FRONTEX στην Ελλάδα για τα θαλάσσια σύνορα.
6. Εξάντληση κάθε δυνατότητας χρηματοδότησης όλων των απαιτούμενων δράσεων με πρόσθετους πόρους από την Ε.Ε. και αξιοποίηση ευρωπαϊκών και διμερών προγραμμάτων.

Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το υπουργείο Εξωτερικών μέχρι τώρα προκειμένου να διευκολύνονται οι πολίτες των χωρών εκτός συνθήκης Σένγκεν στη διαδικασία χορήγησης βίζας για τα ταξίδια τους στην Ελλάδα; Πείτε μας συγκεκριμένα για το τι έχει γίνει  στη Ρωσία, Ουκρανία, άλλες χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, Κίνα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλες χώρες;

Το υπουργείο Εξωτερικών, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του για την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού, έδωσε και εξακολουθεί να δίνει το δικό του «παρόν» στις χώρες που αναφέρετε στο ερώτημά σας και όχι μόνο σε αυτές. Απλοποιήσαμε και επιταχύναμε τη διαδικασία έκδοσης της βίζας. Αναβαθμίσαμε και εξορθολογίσαμε την ελληνική προξενική παρουσία. Παίξαμε πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ε.Ε. στη σύναψη των Συμφωνιών διευκόλυνσης για τη χορήγηση θεωρήσεων μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας, Ουκρανίας και χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Με τις συμφωνίες αυτές αφενός πετύχαμε την απλοποίηση των διαδικασιών για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (όπως επιχειρηματίες, δημοσιογράφους, αθλητές, επιστήμονες κ.ά.), αφετέρου διατηρήσαμε το κόστος της βίζας στα 35 ευρώ και όχι στα 60, ενώ σε ορισμένες κατηγορίες αιτούντων η χορήγηση γίνεται ατελώς. Μάλιστα, ειδικά για τη Ρωσία, η χώρα μας, έχει στηρίξει και συνεχίζει να στηρίζει το αίτημά της προς τα όργανα της Ε.Ε. για τη σταδιακή κατάργηση της υποχρέωσης βίζας για τους Ρώσους πολίτες, γεγονός το οποίο αναγνωρίζεται από τη Ρωσική πολιτική ηγεσία. Επιπρόσθετα, το Σεπτέμβριο του 2008 ξεκινήσαμε τη λειτουργία του Ελληνικού Κέντρου Θεωρήσεων στη Μόσχα, παράλληλα με το Γενικό Προξενείο Μόσχας, το οποίο πολλαπλασίασε τις δυνατότητές μας και αύξησε την αποτελεσματικότητα της προξενικής μας αρχής. Θα πρέπει να επισημανθεί, βεβαίως, ότι η χορήγηση θεωρήσεων γίνεται εντός 48 ωρών, χρόνος που είναι ο ταχύτερος μεταξύ των αρχών των Κρατών-Μελών Σένγκεν στη Μόσχα. Μετά τα πολύ θετικά αποτελέσματα της λειτουργίας του Ελληνικού Κέντρου Θεωρήσεων στη ρωσική πρωτεύουσα, προχωρήσαμε από τον Απρίλιο στην ίδρυση Ελληνικών Κέντρων Θεωρήσεων στο Αικατερίνενμπουργκ και στο Νοβοσιμπίρσκ, προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι Ρώσοι πολίτες ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της μεγάλης αυτής χώρας. Η Τουρκία, επίσης, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το Προξενείο Σμύρνης αναβαθμίστηκε το 2007 σε Γενικό Προξενείο και ενισχύθηκε σε προσωπικό, με αποτέλεσμα να πετύχουμε τον Σεπτέμβριο 2008 αύξηση κατά 235% στις βίζες σε σχέση με το 2006. Παράλληλα, κατόπιν επανειλημμένων ελληνικών αιτημάτων προς την Τουρκία, πετύχαμε τη μείωση του «τέλους εξόδου» που καταβάλλουν οι Τούρκοι πολίτες από 40 σε περίπου 8 ευρώ. Πρωτοβουλίες και μέτρα ελήφθησαν τόσο στην Κίνα, όπως η αναβάθμιση του Προξενικού Γραφείου Πεκίνου, η λειτουργία του νέου πρότυπου Γενικού Προξενείου στη Σαγκάη και η ίδρυση νέου Γενικού Προξενείου στην πόλη Γκουανγκζού (Καντόνα), όσο και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου η χώρα μας προχώρησε από τον περασμένο Ιούνιο σε κατάργηση της υποχρέωσης βίζας για κατόχους διπλωματικών και ειδικών διαβατηρίων. Τα παραπάνω αναφέρω ως ενδεικτικά, καθώς από το 2004 έχουμε ριζικά αναδιαμορφώσει την πολιτική του υπουργείου Εξωτερικών και έχουμε αναπτύξει δράσεις σε όλες σχεδόν τις χώρες που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Πέραν της Ρωσίας, το υπουργείο έχει δώσει ήδη οδηγίες στις Προξενικές μας Αρχές να διερευνήσουν τη δυνατότητα δημιουργίας Ελληνικού Κέντρου Θεωρήσεων στην Ουκρανία, αλλά και στη Σαγκάη ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η μεγάλη και δυναμική τουριστική αγορά της Κίνας.

Σε ποια επίπεδα διαμορφώθηκε η αύξηση στη χορήγηση θεωρήσεων το 2008 στη Ρωσία, την Ουκρανία κ.λπ., σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά;

Ως προς το Γενικό Προξενείο Μόσχας, για το σύνολο του έτους 2008, σημειώθηκε αύξηση στη χορήγηση θεωρήσεων σε σύγκριση με το 2007 κατά 36%. Ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω ότι με την έναρξη της λειτουργίας του Κέντρου Θεωρήσεων το Σεπτέμβριο σημειώθηκε αύξηση στις βίζες κατά 64% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους. Στην Ουκρανία, το 2008 είχαμε, επίσης,  αύξηση 17,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ενώ σε σύγκριση με το 2005 παρατηρείται αύξηση στη χορήγηση θεωρήσεων κατά 83,4%. Αξίζει να αναφερθούμε και στην Κίνα όπου, συνολικά για το 2008, σημειώθηκε αύξηση στη χορήγηση θεωρήσεων σε σύγκριση με το 2005 της τάξης του 87,5%.

Κύριε Βαληνάκη, δώσατε εξ αρχής ιδιαίτερη έμφαση στη Ρωσία. Το γεγονός ότι μιλάτε ρωσικά βοήθησε στην επίτευξη των στόχων σας;

Σίγουρα η δημιουργία ενός κλίματος οικειότητας βοηθάει στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Το σημαντικό όμως είναι η διορατική στόχευση και η συστηματική δουλειά. Είδαμε ως υπουργείο Εξωτερικών εγκαίρως τις τάσεις που διαμορφώνονταν στη σύνθεση του παγκόσμιου τουριστικού ρεύματος και διαγνώσαμε το γεγονός ότι η ρωσική τουριστική αγορά είναι μια πολύ μεγάλη δεξαμενή για τον ελληνικό τουρισμό. Δρομολογήσαμε τις κατάλληλες δράσεις ώστε αυτή η μεγάλη δεξαμενή να έχει διαρκή ροή επισκεπτών προς τη χώρα μας. Τα αποτελέσματα μας δικαιώνουν.  Αποδεικνύουμε για άλλη μια φορά πως «χτίζουμε για το μέλλον», με διορατικότητα και στοχευμένες πρωτοβουλίες.


Ο τουρισμός ως μορφή διπλωματίας

Στην πρόσφατη παρασημοφόρησή σας από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας- λόγω της συμβολής σας στην προώθηση των ελληνογερμανικών σχέσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο- επισημάνατε την ανάγκη ενδυνάμωσης των σχέσεων των δύο χωρών και δια μέσω του τουρισμού ο οποίος αποτελεί «μορφή διπλωματίας»…

Πράγματι πέρα από τα αυτονόητα οικονομικά οφέλη πρέπει να  δούμε τον τουρισμό και ως  μια μορφή διπλωματίας των λαών.  Ο επισκέπτης που έρχεται να γνωρίσει τον τόπο μας και φεύγει από εδώ με τις καλύτερες εντυπώσεις,  θα γίνει ο καλύτερος πρεσβευτής της πατρίδας μας στον τόπο του. Η χώρα μας θα κερδίσει φίλους και θα ενισχύσει έτσι την εικόνα της στον κόσμο. Οι θετικές εντυπώσεις λειτουργούν πάντα με μια πολλαπλασιαστική δυναμική, η οποία μπορεί να αποδώσει καρπούς και πέρα από το αμιγώς τουριστικό επίπεδο. Μπορεί για παράδειγμα να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των ελληνικών θέσεων για διάφορα ζητήματα από την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Όπως επίσης μπορεί να λειτουργήσει θετικά για την επίτευξη στόχων που συνδέονται με την προσέλκυση επενδύσεων.

Κατάγεστε από δύο νησιά της Δωδεκανήσου, τη Χάλκη και την Κάλυμνο. Ποια στρατηγική θα πρέπει, σύμφωνα με την άποψή σας, να ακολουθήσουν για την τουριστική τους ανάπτυξη;

Τα νησιά μας διαθέτουν μοναδικές ομορφιές που πραγματικά εγγυώνται μοναδικές εμπειρίες. Ειδικά για την Κάλυμνο θα πρέπει να επισημανθεί ότι αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αναρριχητικούς προορισμούς, ενώ ο υποθαλάσσιος πλούτος της και η μακρά της παράδοση την καθιστά πόλο έλξης για τους φίλους της κατάδυσης. Οι δυνατότητες, λοιπόν, που προσφέρει στον τομέα εναλλακτικού τουρισμού είναι πολλές και πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρο. Από κει και πέρα το στοίχημα του τουριστικού μέλλοντος κρίνεται στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Εκεί πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας και να δουλέψουμε όλοι μαζί ώστε οι υποδομές, η εξυπηρέτηση και η φιλοξενία να έχουν ως κοινό παρονομαστή την ποιότητα.

 

  

Κύριε Υφυπουργέ, κατηγορείσθε από την αντιπολίτευση ότι σπεύσατε αιφνιδίως πάνω από το πρόβλημα των λαθρομεταναστών, μετά τις Ευρωεκλογές. Είναι αυτό αληθές ή ψευδές;

Τίποτα ψευδέστερο από αυτό. Έγκαιρα, συστηματικά και οργανωμένα δείξαμε το πρόβλημα και αναζητήσαμε εφικτές λύσεις. Ήδη από τον Ιούνιο του 2004 ο Πρωθυπουργός κ. Καραμανλής έθεσε συνολικά το θέμα της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης, στους Ευρωπαίους ομολόγους του και έγιναν οι πρώτες συνεννοήσεις με τον Ισπανό Πρωθυπουργό κ. Zapatero και αργότερα με τον Γάλλο Πρόεδρο κ. Sarkozy, ειδικά ως προς την αντιμετώπιση της δια θαλάσσης παράνομης μετανάστευσης. Τότε τέθηκε για πρώτη φορά στο τραπέζι και η ελληνική πρόταση για τη δημιουργία ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής. Έκτοτε το Υπουργείο Εξωτερικών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του,  έχει αναπτύξει σειρά δράσεων, προκειμένου να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη και αποτελεσματική κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, η οποία θα υποστηρίζεται έμπρακτα με πόρους και μέσα. Πρέπει να τονίσω πως η Υπουργός Εξωτερικών κα Μπακογιάννη έχει κατ’ επανάληψη αναδείξει την κρισιμότητα του θέματος καθιστώντας μάλιστα απόλυτα σαφές πως η ροή της παράνομης μετανάστευσης στο Αιγαίο δεν είναι ένα διμερές πρόβλημα και ότι η λύση του απαιτεί διεθνή συνεννόηση και πάνω απ’ όλα τη συνεργασία των τουρκικών Αρχών. Ο ίδιος επισκέφθηκα τον περασμένο Οκτώβριο την έδρα της FRONTEX στη Βαρσοβία και μετά από δυο μήνες συνόδευσα τον Επικεφαλής της, κ. Laitinen σε επίσκεψή του στα νησιά της Σάμου, της Λέρου και της Πάτμου, προκειμένου να διαμορφώσει προσωπική εικόνα της κατάστασης.

Πάντως ο κ. Γ. Καρατζαφέρης ισχυρίζεται ότι οι θέσεις του κόμματός του  είναι αυτές που έφεραν τα υψηλά ποσοστά αποδοχής από την Ελληνική κοινωνία….

Ακούστε,  τα λόγια είναι πάντα εύκολα. Οι πράξεις όμως είναι αυτές που μετράνε και μια κυβέρνηση οφείλει απέναντι στον ελληνικό λαό να είναι υπεύθυνη και να προστατεύει αποτελεσματικά τα μακροπρόθεσμα εθνικά συμφέροντα της χώρας. Αυτό δεν γίνεται ούτε με δηλώσεις – κροτίδες, ούτε με επικοινωνιακές φωτοβολίδες «για τα μάτια του κόσμου».  Ο ακατάσχετος λαϊκισμός του κ. Καρατζαφέρη εξυπηρετεί μόνο ψηφοθηρικές σκοπιμότητες, παίζοντας με πραγματικές αγωνίες για πραγματικά προβλήματα. Ωστόσο επειδή ο πολιτικός και κυρίως ο διπλωματικός χρόνος δεν έχουν την αμεσότητα του τηλεοπτικού χρόνου, όταν τα ΜΜΕ είναι στραμμένα τόσο έντονα πάνω στο πρόβλημα,  μεταδίδουν μια αίσθηση καθυστέρησης, η οποία όμως δεν είναι αντικειμενική. Η αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης είναι παγκόσμιο πρόβλημα. Είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του 21ου αιώνα.  Έχει ακανθώδεις διαστάσεις που απαιτούν κινητοποίηση πόρων, χρήση μέσων, συνεργασίες, συμμαχίες, επίπονες διαπραγματεύσεις. Δεν είναι reality show για να έχουμε νικητή στο τέλος της βραδιάς.  

Είναι γνωστό ότι ο κύριος όγκος των λαθρομεταναστών στη χώρα μας έρχεται μέσω Τουρκίας. Η Ελλάδα έχει υπογράψει διμερές πρωτόκολλο επανεισδοχής με τη γειτονική χώρα, που όμως στην πράξη δεν εφαρμόζεται. Ποιο είναι το επόμενο όπλο μας ;

Η χώρα μας εγείρει επανειλημμένα και με επιτακτικό τρόπο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το ζήτημα της παρελκυστικής τακτικής της γειτονικής χώρας ως προς τις διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. για τη σύναψη Συμφωνίας Επανεισδοχής, οι οποίες έχουν παγώσει, με υπαιτιότητα της Τουρκίας. Θέτει επίσης το ζήτημα της αρνητικής στάσης της ως προς την εφαρμογή του υφιστάμενου διμερούς ελληνοτουρκικού Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής. Με τη δική μας επιμονή αυτά τα ζητήματα έχουν πλέον ενταχθεί στο πλαίσιο των σχέσεων Ε.Ε. – Τουρκίας. Εξάλλου, -και δεν είναι τυχαίο αυτό- το σχετικό Κεφάλαιο 24 «Δικαιοσύνη, Ελευθερία και Ασφάλεια» των ενταξιακών διαπραγματεύσεων παραμένει παγωμένο από τον Σεπτέμβριο του 2006. Αυτονόητο είναι πιστεύω πως η Τουρκία ειδικότερα διακινδυνεύει το ευρωπαϊκό της μέλλον στο βαθμό που δεν επιδείξει τη δέουσα διάθεση συνεργασίας και υπευθυνότητας.

Παρατηρούμε κινητικότητα στο ζήτημα του ονόματος των Σκοπίων. Τι αναμένετε, ειδικότερα, σ’ αυτόν τον κύκλο επαφών του απεσταλμένου του ΟΗΕ;

Η ελληνική θέση είναι σαφής και διακηρυγμένη. Όλοι γνωρίζουν που στεκόμαστε και ότι προσεγγίζουμε το θέμα με καλή πίστη και θέληση. Η άλλη πλευρά, δυστυχώς, μένει αγκυλωμένη σε εθνικιστικές κορώνες βγαλμένες μέσα  από τις σκοτεινότερες εποχές της ιστορίας της περιοχής. Με αυτόν τον τρόπο έχει αυτοεγκλωβιστεί σε πολιτικές που δεν έχουν σχέση με την αρχή της καλής γειτονίας. Εμείς είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στην προοπτική μιας ουσιαστικής διαπραγμάτευσης για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση: σύνθετη ονομασία που να ισχύει έναντι όλων. Έτσι κερδίζουμε όλοι. Διαφορετικά, χαμένοι θα είναι οι γείτονές μας.

Σε λίγες ημέρες θα βρίσκεται εδώ ο Τούρκος πρωθυπουργός Ερντογάν. Ποια θέματα οφείλει να του θέσει η ελληνική κυβέρνηση;

Θα επαναλάβουμε στον κ. Ερντογάν τη σαφή, ειλικρινή και σταθερή θέση της χώρας μας για την ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας. Η  ένταξη της Τουρκίας θα υπάρξει μόνο εφόσον εκπληρώσει όλα τα κριτήρια και προαπαιτούμενα που έχουν τεθεί από την ΕΕ. Συνεπώς, η κατάληξη του όλου εγχειρήματος εξαρτάται πρωτίστως από την ίδια την Τουρκία. Αν η Τουρκία εκπληρώσει χωρίς παρεκκλίσεις τις υποχρεώσεις και πείσει ότι θέλει και μπορεί να είναι ένα κράτος-δικαίου που σέβεται τις σχέσεις καλής γειτονίας, που δεν υιοθετεί απειλές πολέμου έναντι των γειτονικών της χωρών, που σέβεται τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα και τις θρησκευτικές ελευθερίες,  τότε η Ένωση θα δεχθεί την Τουρκία στους κόλπους της.

 

Υποκατηγορίες